In dit blog schrijf ik over ruis in de zorg. Over ruis die ik van anderen in mijn omgeving hoor en waarbij de naam van het ziekenhuis, de behandelend arts of de persoon in kwestie niet worden genoemd.

Wat is die ruis?

Onder ruis in zorg versta ik alle gebeurtenissen in en rondom het zorgproces, die als ongewenst en storend worden ervaren en het zorgverleningsproces negatief beïnvloeden. 

Een aantal voorbeelden:
Onvoldoende waarborgen van privacy.
Verkeerde bejegening van de patiënt.
Het ontbreken van informatie bij de patiënt.

 

7 november 2022

Afgeleid door een bebloed hoofd?

Op een zaterdag breekt een vrouw van 80 jaar een nekwervel tijdens een val in haar huis. Zij heeft grote moeite om bij de telefoon te komen om hulp van haar dochters te roepen.
7 november 2022

Overtijd?

Deze situatie heeft zich vier jaar geleden afgespeeld, maar blijkt nog steeds actueel. Met doorvragen en analyseren ontstond het inzicht in de huidige onveranderde situatie, zoals uit de volgende ervaring blijkt.
7 november 2022

Vergeten nazorg

Bij een 54-jarige man wordt een neurofibroom bij het ruggenmerg ontdekt ter grootte van een golfballetje. Er wordt besloten het gezwel in de gaten te houden.
7 november 2022

Geen kant op

Een 55-jarige man heeft al geruime tijd last van ontstekingen in en rondom zijn neus, wangen en ogen. Deze man was al eerder onderzocht in de spreekkamer van arts waar in dezelfde kamer twee medewerkers achter een ander bureau gezamenlijke aan het werk waren.